De eerste stappen in het BOOST-project

Het BOOST-project stelt de jongere centraal, zet de jongere achter de stuur en geeft de jongere de nodige ruimte en tijd om zijn eigen traject in handen te nemen en richting te geven. BOOST staat voor Bewegen, Oriënteren, Ontwikkelen en Stimuleren i.f.v. Tewerkstellingskansen. Hoe sterker onze jongeren, hoe groter de kans dat ze kunnen inhaken op bestaande ondersteuning en kansen die aangereikt worden. Hoe sterker onze jongeren, hoe sterker hun toekomstbeeld en hun inzet en motivatie om te geraken waar ze willen geraken.

Het BOOST-project, dat gefinancierd wordt door ESF (Europees Sociaal Fonds), is een sterke partnerschap van BLM, Groep Intro, JAC, Stad Genk en vzw Yadelim Plus. De kracht van deze netwerkorganisatie is dat zij verbindend werken tussen de jongeren en alle bestaande initiatieven voor jongeren. De jongere staat centraal en krijgt de nodige ondersteuning om zich sterker te maken en een weg af te leggen naar meer zelfstandigheid en een maximale kwaliteit van het leven.

Onze eerste BOOST-coach werd reeds aangeworven. Hieronder kunnen jullie meer te weten komen over wie ze is en wat haar drijft om met jongeren te werken:

Mijn naam is Zehra, ik ben 34 jaar, getrouwd en mama van een zoontje van zeven.

Sinds januari ‘21 ben ik tewerkgesteld binnen het BOOST project en zet ik me met veel goesting in voor onze jongeren die vandaag de dag voor grote uitdagingen staan en dreigen uit te vallen doordat ze geen aansluiting vinden of de weg naar een gepaste hulpverlening niet kennen.

Mijn passie voor de jonge geest is veel vroeger ontstaan, toen ik zelf als jongere voor heel wat uitdagingen stond en niet goed wist hoe ik deze moest aanpakken. Gaandeweg heb ik ondervonden dat bepaalde steunfiguren die ik tegenkwam op mijn pad naar zelfstandigheid, een belangrijke impact hebben gehad op mijn zoekproces naar mezelf en mijn toekomstbeeld.

Een leerlingenbegeleider in het secundair onderwijs die me aanzette om verder te studeren, twee prachtige docenten in mijn bacheloropleiding die mijn krachten wisten te erkennen en mij hierop aanwezen, collega’s uit het werkveld die me de ruimte gaven om mijn beste versie te creëren… Ik mag van geluk spreken omdat ik deze mensen ontmoette in mijn levensloopbaan. Anderzijds lijkt het me een grote onrecht als dit een kwestie van geluk is. Neen, alle jongeren zouden dit moeten krijgen, een steunfiguur waarop je kan terugvallen in goede en minder goede tijden. Dit is wat mij drijft, wat mij zoveel kracht en energie geeft. Iets kunnen betekenen en het verschil kunnen maken voor onze jongeren die de toekomst symboliseren.

In de afgelopen tien jaren heb ik gewerkt voor de hogeschool UCLL als stafmedewerker, expert dienst onderwijs en studenten. Hier kon ik mee vorm geven aan het beleid voor studenten met een migratieachtergrond. Door het begeleiden van studenten en het opzetten van verschillende groepsgerichte initiatieven kon ik bijdragen aan een meer diverse in-en doorstroom in het hoger onderwijs. Eveneens zorgde ik voor de verbinding tussen het etnisch-culturele landschap van verenigingen en organisaties en het hoger onderwijs. Ik heb ook ervaring kunnen opdoen als praktijklector binnen de professionele bacheloropleiding Orthopedagogie waarbij ik zowel theoretische reflectiemodellen kon toelichten als stageprocessen kon opstarten en ondersteunen van tweede- en derdejaarsstudenten.

In 2018 ben ik gestart met mijn eigen praktijk als zelfstandige psychosociale ondersteuner en coach om individuen te versterk in hun persoonlijke proces. Sindsdien maak ik deel uit van Yadelim, een groepsprakrijk voor psychotherapie en coaching te Genk.

Persoonlijke groei en psychische welzijn, weerbaarheid en veerkracht, talenten en krachtgericht werken, individuele begeleidingen, jongeren en onderwijs, etnisch-culturele minderheden zijn  thema’s waarrond ik een expertise heb opgebouwd en graag mee bezig ben.  

Ik ben ontzettend blij dat ik van betekenis kan zijn voor vele jongeren die het even niet weten of die diep zitten en er niet bovenop geraken.

Jongeren kunnen met hun vragen en levenservaringen bij mij terecht. Ik luister graag en/of bekijk samen hoe we beweging kunnen krijgen rond de dingen die moeilijk liggen.